Zastanawiasz się jak skutecznie targetować reklamy na facebooku? W tym artykule znajdziesz odpowiedź.

Jak targetować reklamy na Facebooku? Poznaj wszystkie możliwości w 2022 roku. Część 1/3

Facebook Ads to narzędzie bardzo złożone i rozbudowane, dzięki czemu daje reklamodawcom mnóstwo możliwości. Jednym z kluczowych elementów skutecznej kampanii marketingowej jest określenie właściwego targetu, czyli grupy odbiorców, której będą wyświetlać się reklamy Twojej firmy. Bo jaki sens ma wyświetlenie reklamy sklepu internetowego z częściami do tuningu Forda Mustanga osobom, które nie posiadają tego samochodu? Żaden. Dla takiej nieprzemyślanej kampanii szansa na konwersję jest bliska zeru.

Dla osoby początkującej lub nawet z pewnym bagażem doświadczenia w kampaniach PPC (Pay Per Click), odnalezienie się w facebook business managerze może nie być łatwe. Dlatego zdecydowałem się uporządkować wszystkie możliwości targetowania reklam jakie udostępnia reklamodawcom Facebook. Jest ich naprawdę sporo, dzięki czemu każdy marketer jest w stanie dotrzeć do swojego klienta.

O czym przeczytasz w tym artykule?
#1 Targetowanie po lokalizacji
#2 Targetowanie po wieku
#3 Targetowanie ze względu na płeć
#4 Targetowanie ze względu na zainteresowania użytkownika
#5 Targetowanie ze względu na zachowania użytkownika 

#1 Targetowanie po lokalizacji

Facebook śledzi użytkowników i nie jest to żadną tajemnicą. Jeśli masz włączoną lokalizację w swoim smartfonie to nic nie ukryjesz. Tak samo Twój potencjalny klient. Jak to wykorzystać? Możesz zastanowić się, gdzie może przebywać Twój klient, bowiem reklamy można wyświetlać ze względu na:

  • kontynenty na których się znajdują lub znajdowali niedawno,
  • państwa, w których przebywają lub przebywali niedawno,
  • miasta, w których przebywają lub przebywali niedawno,
  • ulice miast, na których się znajdują lub w znajdowali się niedawno.
Targetowanie reklam po lokalizacji
Targetowanie reklam, lokalizacja

 

 

Dostępna jest również opcja pinezki, która pozwala targetować bardzo precyzje obszar od 1km do 80km wokół postawionej na mapie pinezki. Alternatywnie za pomocą postawionej pinezki możemy również wykluczyć osoby w danym regionie.

Dla sklepu internetowego z akcesoriami biurowymi, dobrym pomysłem może okazać się targetowanie reklam do osób przebywających w lokalizacji o dużym zagęszczeniu biurowców. np. ul. Domaniewska w Warszawie.

#2 Targetowanie po wieku

Jedna z fundamentalnych opcji wybierania grupy odbiorców, której mają wyświetlać się reklamy. Obecnie Facebook umożliwia targetowanie reklam w dowolnym przedziale wiekowym w zakresie 13 – 65+ lat. Chociaż wkrótce ma się to zmienić i targetowanie reklam będzie dostępne wyłącznie w przedziale wiekowym 18 – 65+.

Częstym błędem reklamodawców jest próba dotarcia do wszystkich osób, ponieważ uważają oni, że potencjalnie każdy użytkownik Facebooka czy Instagrama może dokonać zakupu w ich sklepie internetowym

Zastanówmy się jednak, czy szansa na zakup streetwearowej bluzy będzie większa przez osoby w przedziale wiekowym 18-24 czy może 55-65+? Oczywiście, że w przedziale wiekowym 18-24. I fakt, ktoś w wieku 55 lat mógłby kupić taką bluzę np. dla wnuka, ale szansa że to zrobi jest znikoma.

Mając ograniczony budżet staraj się dotrzeć do osób, które z większym prawdopodobieństwem dokonają zakupu. Niech Twoim pierwszym punktem przesiewu będzie właśnie wiek.

#3 Targetowanie ze względu na płeć

Kolejna fundamentalna opcja pozwalająca na przesiew osób totalnie niezainteresowanych naszym produktem. Lakierów do paznokci nie sprzedamy mężczyźnie, więc wyświetlamy reklamy tylko kobietom.

Co ciekawe, w przypadku reklam związanych z rekrutacją czy ofertą pracy – wszystkie reklamy targetowane ze względu na płeć są automatycznie blokowane. Facebook walczy z równymi szansami na zatrudnienie i nie uznaje stanowisk tylko dla kobiet lub tylko dla mężczyzn.

#4 Targetowanie ze względu na zainteresowania użytkownika

Dochodzimy do miejsca, które daje najwięcej możliwości precyzyjnego targetowania reklam w social mediach. Multum możliwości jakie daje nam Facebook potrafi przytłoczyć.

Dla ułatwienia, zainteresowania zostały pogrupowane i w ten oto sposób możemy wyróźnić m.in:

  • biznes i przemysł,
  • fitness i zdrowie,
  • hobby i zainteresowania,
  • jedzenie i napoje,
  • zakupy i moda
  • i wiele, wiele innych.

W każdej z powyższych grup ogólnych zainteresowań znajdują się podgrupy, które są znacznie bardziej precyzyjne. I w ten oto sposób możemy rozbić hobby i zainteresowania na:

  • aktualne wydarzenia,
  • dom i ogród, 
  • podróże,
  • pojazdy,
  • zwierzęta domowe,
  • i wiele, wiele innych.

Ale nie jest to maksimum precyzji Facebook Ads. Powyższe zainteresowania możemy rozbić na kolejne, jeszcze mniejsze podgrupy. Zwierzęta domowe to:

  • gady,
  • konie,
  • psy,
  • koty,
  • karma dla zwierząt,
  • ryby,
  • oraz wiele innych.

Tak wygląda oficjalna ścieżka zainteresowań, jednak Facebook udostępnia mnóstwo zainteresowań, które nie znajdują się w żadnej z powyższych grup. Aby je znaleźć, musimy wpisać konkretne słowa kluczowe w wyszukiwarkę zainteresowań. I w ten oto sposób jesteśmy w stanie dotrzeć do zainteresowań konkretnych ras psów, np:

  • owczarek australijski, 
  • hurt, 
  • jamnik 
  • czy inne, lista jest naprawdę długa.
Targetowanie reklam po zainteresowaniach facebok ads.
facebook ads, targetowanie reklam

Pamiętaj, że wybierając bardziej precyzyjną grupę docelową, dotrzesz do potencjalnie lepszej grupy odbiorców, ale koszt dotarcia będzie droższy niż w przypadku zainteresowań bardziej ogólnych. Spróbuj znaleźć złoty środek.

#5 Targetowanie ze względu na zachowania użytkownika

Wybór grupy odbiorców ze względu na zachowania użytkowników Facebooka, czy Instagrama pozwala dotrzeć nam do osób, które na przykład korzystają z urządzeń z systemem Android lub mają w zwyczaju często podróżować za granicę. Do otwiera multum możliwości reklamodawcom, no bo kto będzie lepszym targetem dla biura turystycznego z ofertą wczasów all inclusive w Egipcie od osoby, która często podróżuje za granicę w celach turystycznych?

 

Wszystkie zachowania użytkowników zostało pogrupowane podobnie do zainteresowań, tworzą pewnego rodzaju drabinkę. W ten sposób możemy wyróżnić na przykład:

  • użytkowników konkretnej przeglądarki internetowej,
  • użytkowników konkretnego systemu operacyjnego,
  • użytkowników, którzy wkrótce mają urodziny,
  • czy użytkowników dojeżdżających do pracy.

 

Niektóre z tych zainteresowań możemy rozbić jeszcze bardziej, bo dla przykładu administratorów stron na facebooku (fanpage) możemy podzielić na kategorię, których te strony dotyczą i w ten sposób dotrzeć na przykład do osób, które:

  • są administratorami strony na Facebooku w gastronomii,
  • są administratorami strony na Facebooku w sporcie,
  • są administratorami strony na Facebooku w handlu detalicznym.
 

Dzięki tym możliwościom, możesz na przykład dotrzeć do właścicieli sklepów internetowych i wyświetlić im zalety Twojego oprogramowania dla sklepów zbudowanych na shoperze.

Czy to wszystkie możliwości targetowania w systemie reklamowym Facebook Ads? Oj zdecydowanie nie, to dopiero początek.  Przeczytaj drugą część artykułu klikając w ten link.

Obserwuj moje social media, aby nie przegapić drugiej i trzeciej części artykułu na temat targetowania reklam.

Jakub Papuga

Mam wieloletnie doświadczenie w Facebook Ads oraz Google Ads. Miałem przyjemność pracować jako Manager działu PPC w jednej z najstarszych agencji social media w Polsce. Przeprowadziłem w swoim życiu kilkaset płatnych kampanii reklamowych. Od branży spożywczej, po modę, urodę i wiele, wiele innych. Tylko w poprzednim roku zysk wygenerowany z reklam, które tworzyłem wyniósł ponad 8 mln zł. Jestem również współautorem funkcjonalności Social Advertisement w edrone – narzędzia, które dzięki wykorzystaniu sztucznej inteligencji daje nowe możliwości reklamowe dla e-commerce w social mediach.
  • Opens in a new tab
Zapisz się do newslettera

Pozostańmy w kontakcie !

Zapisz się do newslettera