Jak targetować reklamy Facebook Ads na konkurencję?

Jak targetować reklamy na fanów konkurencji w 2020 roku?

autor: Jakub Papuga

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin

Znalezienie potencjalnych klientów spośród 20 mln polskich użytkowników sieci reklamowej Facebooka to zadanie trudne, szczególnie kiedy nie jesteś liderem w swojej branży. Ale prawie zawsze jest już ktoś, kto tego dokonał. Dlaczego więc nie zarzucić sieci na jego klientów? Niegdyś targetowanie na fanów konkretnej marki było na Facebooku możliwe, dziś Mark Zuckerberg pozwala targetować tylko na gigantów takich jak Media Markt, RTV Euro AGD czy Adidas lub Nike. Problemem jest to, że te brandy są tak rozpoznawalne, że co druga osoba śledzi ich poczynania według facebookowych zainteresowań. Czy to oznacza, że w 2020 roku nie da się skutecznie targetować reklam na fanów konkurencji? Niezupełnie. W tym artykule przedstawię dwa sposoby na wyświetlanie reklam konkurencji. Ale jest ich więcej, wystarczy myśleć kreatywnie.

Złap ludzi w instagramową pułapkę

Jeśli Twoja konkurencja jest aktywna na instagramie, to w prosty, chociaż czasochłonny sposób możesz zwabić ich aktywnych fanów do swojej grupy odbiorców, której następnie możesz wyświetlać reklamy. Wystarczy, że użytkownik wyświetli profil Twojego sklepu na instagramie lub podejmie jakąkolwiek interakcję z Twoim firmowym profilem (polubienie, obserwacja, wiadomość, wyświetlenie strony). Każda z tych osób wpadnie do grupy niestandardowych odbiorców, którą utworzysz przed startem emisji kampanii. Jeszcze tylko skuteczna kreacja reklamowa i gotowe.

Czy to działa? Liczby mówią same za siebie – budżet 368 zł wygenerował przychód 3521 zł. Zwrot (ROAS) na poziomie 957%. Ale co najważniejsze, ta kampania to szansa na przechwycenie stałych klientów konkurencji i uczynienie z nich lojalnych klientów Twojej firmy. A to w branży, gdzie klienci wracającą na zakupy co miesiąc jest warte dużo więcej niż jednorazowe zamówienie.

 

Zrzut ekranu z menadżera reklam

Jak dokonać tego krok po kroku?

1. Zrób research i przeanalizuj działania konkurencji.

Przejrzyj, które z konkurencyjnych marek są aktywne w social mediach. Wypisz je w excelu, a następnie oznacz według własnego upodobania wszystkie posty z ostatniego czasu (ja po prostu wypisałem daty dodania). To pozwoli uporządkować pracę i podniesie efektywność działań.

Plan działań w excelu

Osoby, które polubiły post na Instagramie konkurencji

2. Zaintryguj fanów konkurencji.

Teraz czeka Cię sporo rzemieślniczej pracy. Musisz wejść w interakcję z każdą osobą, która polubiła każdy z wypisanych przez Ciebie postów. Aby tego dokonać kliknij w post, a następnie w dopisek Lubi to [któryś z Twoich fanów/znajomych] i XXX innych użytkowników.

W tym momencie masz dwa wyjścia. Szybszą opcją jest kliknięcie przycisku obserwuj przy każdy z użytkowników. Alternatywnie możesz kliknąć w jego nick i przejść na jego profil, a następnie lajkować lub komentować jego zdjęcia (oczywiście sensownie, najlepiej z poczuciem humoru). Celem obu tych działań jest zachęcenie fana konkurencji do odwiedzenia naszego profilu. Gwarantuje Ci, że większość z nich wejdzie i sprawdzi kim jest firma, która zaczeła go obserwować lub w sympatyczny sposób komentuje jego zdjęcia. A gdy wejdzie na Twoją instagramową stronę to już masz go w garści.

ps. dodatkowo zyskasz wielu nowych followersów i jeszcze więcej interakcji pod Twoimi postami 🙂

3. Przejdź do ofensywy.

Wystarczy stworzyć odpowiednia grupę niestandardowych odbiorców w menedżerze reklam. W tym celu wchodzimy w zakładkę grupy odbiorców -> utwórz grupę odbiorców i jako źródło wybieramy Konto na Instagramie.

 

W kolejnym oknie ustawiamy opcje szczegółowe. To ważny moment, bowiem podajemy zakres dni od interakcji z instagramowym profilem. W praktyce oznacza to, że jeśli wpiszemy w tym oknie 14 dni, to wszystkie osoby, które w ciągu dwóch tygodni odwiedziły profil, polubiły post, napisały komentarz lub DM (Direct Message) to będą one uwzględnione podczas emisji reklam. 

Możesz też przyjąć, że działania będą ciągłe i ustawić grupę na ostatnie 30 dni. Każdego dnia zachęcając nowych użytkowników do odwiedzenia profilu zbudujesz sobie nieskończoną, konwertującą grupę odbiorców.

Pamiętaj, aby powiększyć ten zakres dat o liczbę dni trwania emisji reklam, tzn. jeśli chcesz wyświetlać reklamy przez 3 dni do osób, które w ciągu ostatnich 14 dni weszły w interakcję z Twoją marką… To podaj liczbę 17 dni.

Grupy niestandardowych odbiorców na Facebooku

Tworzenie zestawu reklam z niestandardową grupą odbiorców

4. Skuś okazją.

Teraz pozostało nam już tylko utworzenie kampanii w panelu menedżera reklam. Cel konwersja lub zasięg i w zestawie reklam wybieramy naszą wcześniej przygotowaną grupę niestandardowych odbiorców. Dodajemy kreację reklamową, najlepiej oferującą zniżkę lub pokazującą przewagę naszego produktu nad konkurencją i gotowe! Zaczynamy emisję reklam, kampania gotowa!

Wykorzystaj 100% możliwości jakie daje Facebook

Poznałeś już pierwszy, czasochłonny sposób na dotarcie do odbiorców Twojej konkurencji. Teraz pokaże Ci drogę na skróty, która nie jest tak precyzyjna jak wcześniejsze działania. 

Skoro Facebook daje możliwość targetowania po zainteresowaniu największymi markami świata bądź kraju, to czemu by nie spróbować trochę podkręcić tych grup?

Wcielmy się dla przykładu w sklep internetowy oferujący smartfony w przystępnych cenach, lepszych niż Media Markt czy RTV Euro AGD. Wybierając opcję targetowania po zainteresowaniu ów markami możemy zawęzić je o marki popularnych producentów smartfonów. Alternatywnie możemy spróbować nawet z konkretnymi modelami telefonów. Tak przygotowana grupa odbiorców to osoby, które z dużym prawdopodobieństwem w ostatnich dniach przeglądały telefony na stronach Media Markt czy RTV Euro AGD.

Targetowanie na konkurencję po zainteresowaniach

Te osoby to nasz target. Teraz wystarczy im wyświetlić dobrze przygotowaną kreację reklamową i możemy liczyć na całkiem fajny zwrot z reklamy (ROAS). Mi w tym przypadku udało się wygenerować ponad 32 zł przychodu za każdą wydaną złotówkę.

Działanie w ten sposób ma jednak jeden duży minus, którym jest duże ograniczenie ze strony Facebooka. Marek na które możemy targetować reklamy nie ma zbyt wiele, dlatego może się okazać, że dla Twojego produktu reklamowanie się na konkurencję tą metodą może być niemożliwe.

 

Wyniki kampanii

Myśl kreatywnie

Jestem zwolennikiem kreatywnej pracy z narzędziami jakie dostajemy od Facebooka. Zanim wpadłem na pomysł targetowania reklam w ten sposób musiałem sporo próbować i stworzyć kilka mniej efektywnych kampanii. Okazało się jednak, że było warto, bo sposoby targetowania wypracowane w sposób opisany w artykule przynoszą zadowalające efekty i pokazują, że Facebook Ads nie ma ograniczeń, jeśli myśli się trochę inaczej. Jeżeli podobał Ci się ten artykuł to zapraszam do zapisu do newslettera lub śledzenia mnie w social mediach. Będzie to dla mnie motywacja do dodawania kolejnych wpisów.

Pozostańmy w kontakcie !

Zapisz się do newslettera

Dodaj komentarz